4.den Struga, Vevčani a Ohrid

Ráno vstávám na východ slunce. Ohridské jezero se probouzí do krásného slunečného dne.

Dopoledne navštívíme blízké město Struga, ve městě je horko, projdeme si jenom třídu Maršála Tita, na místním tržišti nakoupíme ovoce a zeleninu a čerstvé ohridské pstruhy. Ochutnáme byrek plněný sýrem a špenátem, houbami, zeleninou a preclíky. Všechno je vynikající.

Třída Maršála Tita

odpolední vodní radovánky

Na pozdní odpoledne máme v plánu výlet do obce Vevčani, po staletí jediné křesťanské vesnice obklopené muslimskými. Leží na úpatí pohoří Jablanica. Ve vsi se nacházejí zbytky starobylé architektury a kousek za vsí jsou prameny řeky Vevčani. Prameny jsou velmi silné, protékají celou vsí ze všech stran. Nejsilnější pramen se nachází u otvoru jedné z mnoha jeskyň. 26. května a 7. srpna 1987 došlo k incidentu, jugoslávská vláda chtěla odvést vodu. Obyvatelé se postavili proti, po několika týdnech byla výstavba potrubí ukončena. V roce 1991 vyhlásili nezávislost v referendu tzv. „Republika Vevčani“ s vlastní suvenýrovou měnou „Vevčani Ličnik“. Od pramenů, kde je velice příjemné klima se vracíme k autu a jedeme na večerní prohlídku města Ohrid.

Máme problém zaparkovat, ale hned se nás ujme domorodec na kole, který nás ochotně navede před nějaký hotel. Chce za to peníze na kafe. Ve městě se koná nějaký festival sborového umění, který probíhá v kostelu sv. Sofie.

Odtud vystoupáme k amfiteátru z římské doby.

Amfiteátr

V dnešní době užívaného k hudebním a divadelním představením, uličkami projdeme k Samuelově pevnosti, která se tyčí na kopečku nad městem. Byla postavená koncem 10. století a je obehnaná více jak 3 km hradeb. Parkem sejdeme ke klášteru svatého Klimenta a Pantelejmona, v jeho okolí se nachází významná archeologická lokalita.

klášter sv.Klimenta a Pantelejmona

Pokračujeme ke kostelíku sv. Jovan Kaneo z 13. st. kombinující arménský a byzantský styl, který se nachází na romantickém útesu nad jezerem. Chvilku posedíme a vychutnáváme atmosféru. Cestičkou podél jezera se pomalu loudáme k autu.